Jeśli planujesz zakup używanego samochodu, sprawdź najpierw historię wybranego pojazdu i zweryfikuj czy informacje podawane przez sprzedawcę są zgodne ze stanem faktycznym.

Dekodery numerów VIN

Gdzie jest VIN ?

 

Numer VIN (ang. Vehicle Identification Number) potocznie określany jako NUMER NADWOZIA jest zestawieniem siedemnastu znaków, który identyfikuje konkretny pojazd i jest dla niego unikalnym numerem. Najprościej mówiąc – VIN – to kod pojazdu jakim dla człowieka jest jego unikalne i niepowtarzalne DNA.

Numer ten zostaje przyporządkowany przez producenta pojazdu i identyfikuje markę, model i rok pojazdu, a także bardziej szczegółowe dane, takie jak między innymi typ silnika. Stosowany jest dla wszystkich typów pojazdów (samochodów osobowych, ciężarowych, przyczep, autobusów, motocykli, motorowerów). System znakowania pojazdów VIN zgodny jest z międzynarodowym standardem ISO 3779-1983 i w praktyce funkcjonuje od lat 80. XX wieku. Został zaakceptowany przez większość państw i stosowany jest przez czołowych producentów pojazdów. Numer identyfikacyjny VIN jednoznacznie identyfikuje każdy pojazd wyprodukowany na świecie w okresie ostatnich trzydziestu lat. Producent jest odpowiedzialny za jednoznaczność oznakowania VIN.

Ze względu na unikalny numer VIN każdego pojazdu, można śledzić jego historię – wypadki czy kradzieże.

Numer identyfikacyjny VIN zbudowany jest z trzech członów:

  • Pierwszy człon trzyznakowy (WMI) identyfikuje jednoznacznie producenta pojazdu (osobę, firmę lub korporację),
  • drugi człon sześcioznakowy określający pojazd (VDS) składa się z sześciu znaków i powinien określać ogólne cechy pojazdu (sposób kodowania i kolejność znaków w tym członie zależą od producenta),
  • trzeci człon ośmioznakowy wyróżniający pojazd (VIS) składa się z ośmiu znaków, przy czym cztery ostatnie powinny być cyframi. Jeżeli producent podaje w tym członie oznaczenie roku produkcji i znak fabryki, to zaleca się, aby rok produkcji znajdował się na pierwszym miejscu, a znak oznaczający fabrykę na drugim.

W oznakowaniu VIN dopuszcza się tylko cyfry arabskie oraz wielkie litery alfabetu łacińskiego, tzn.: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 0 oraz: A, B, C, D, E, F, G, H, J, K, L, M, N, P, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z za wyjątkiem liter: I,O,Q.

Poza wymienionymi wyżej znakami na pojeździe lub jego tabliczce znamionowej mogą być stosowane tzw. rozdzielacze. Są to symbole, znaki lub obwódki w celu oddzielenia członów VIN lub zaznaczenia jego początku i końca. Wybór rozdzielacza zależy od uznania producenta, ale nie może to być znak używany w VIN lub inny znak, który by się mógł z tym znakiem pomylić. W dokumentacji rozdzielacze nie powinny być stosowane, a numer pojazdu VIN powinien być napisany w jednej linii bez pustych miejsc.

Norma międzynarodowa ISO 3779-1983 została zaakceptowana w 1982 r. przez:

  • Egipt, Republika Arabska
  • Irlandia
  • Brazylia
  • Kanada
  • Nowa Zelandia
  • Hiszpania
  • Rumunia
  • Węgry
  • Francja
  • Belgia
  • Japonia
  • Niemcy (RFN)
  • RPA
  • Polska
  • ZSRR
  • Szwajcaria
  • Australia
  • Włochy
  • Chiny, Republika Ludowa
  • Korea Płd.
  • Holandia
  • Czechosłowacja
  • Szwecja
  • USA.

 

Gdzie szukać VIN ?

Numer VIN umieszczany jest na elementach trwale związanych z nadwoziem. Zazwyczaj można znaleźć go po stronie kierowcy, w książce serwisowej, z boku silnika oraz w różnych innych miejscach, co jest często uwarunkowane marką samochodu. Jeżeli nie znajdziesz go pod maską, możesz szukać go w bagażniku, na podłodze w kabinie pasażerskiej, na progu, na przegrodzie czołowej, gnieździe kolumny przedniego zawieszenia, podłodze w przedziale pasażerskim czy desce rozdzielczej. Informacje o położeniu VIN-u można uzyskać m.in. na forach internetowych zrzeszających miłośników danej marki lub modelu auta, w Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO), Stacji Kontroli Pojazdów (SKP). VIN powtórzony jest zazwyczaj w kilku miejscach i wszystkie muszą być takie same!

infografika-jak-roszyfrowac-vin